Ο Γιώργος Νανούρης, που σκηνοθετεί την παράσταση, αποτελεί μία από τις μεγάλες ελπίδες που έχουμε στο ελληνικό θέατρο -και δεν είναι πολλές οι υπόλοιπες- επιβεβαιώνεται διαρκώς με το καλύτερο τρόπο. Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ: στην ίσως πιο πετυχημένη σκηνοθετική σφραγίδα της διαδρομής του, αντιλαμβάνεται το έργο με ποιητική απλότητα, ατμοσφαιρική γαλήνη, ταραχή, συγκίνηση και ειλικρίνεια. Δημιουργεί έναν ιδανικό θίασο εξαιρετικών δυνατοτήτων που είναι αδύνατο να μη θαυμάσεις και να μην υποκλιθείς στο υποκριτικό θαύμα που φέρουν επί σκηνής! Ο σκηνοθέτης δεν άντλησε μόνο από το θαυμάσιο ταλέντο του κουαρτέτου των πρωταγωνιστών, αλλά εκμεταλλεύτηκε μέχρι τελευταίας ρανίδας και τα σώματά τους κάνοντάς τα οχήματα των ρολών, σαρκική επέκταση των αναμνήσεών τους.
Οι φωτισμοί του είναι σύμμαχοι των ηθοποιών καθώς μαρτυρούν, συνεισφέρουν, προσωποποιούν, συμβολίζουν και αναβοσβήνουν ανάλογα τις δραματουργικές τους διακυμάνσεις. Σπαρακτική η ιδέα τα γυάλινα ζωάκια-κόσμος της Λώρας να περικλείεται μέσα σε αναμμένες λάμπες. Ενδίδει στον υπογραμμισμένο συμβολισμό ότι η Λώρα μόνο εκεί "βλέπει" τον εαυτό της.
Η μετάφραση του Στέλιου Βαφέα, αναδεικνύει το έργο, φωτίζει τους ποιητικούς του πυλώνες και το ενδυναμώνει σε λέξεις, νόημα, χρώμα, πράγμα πολύτιμο και για την ελληνική προσλαμβάνουσα του κοινού. Η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου ραγίζει και πιο σκληρό αφτί- όπως ακριβώς κατακερματίζεται μπροστά μας ο γυάλινος κόσμος, μας κάνει κομμάτια από συγκίνηση.
Τα σκηνικά της Μαίρης Τσαγκάρη, δίνουν τον απαραίτητο χώρο ώστε να τα ζωντανέψουν οι ηθοποιοί και να γεμίσουν τη σκηνή. Τα κοστούμια των Deux Hommes (Γρηγόρης Τριανταφύλλου – Δημήτρης Αλεξάκης), αντάξια της εποχής και της δράσης του έργου.
Τα σκηνικά της Μαίρης Τσαγκάρη, δίνουν τον απαραίτητο χώρο ώστε να τα ζωντανέψουν οι ηθοποιοί και να γεμίσουν τη σκηνή. Τα κοστούμια των Deux Hommes (Γρηγόρης Τριανταφύλλου – Δημήτρης Αλεξάκης), αντάξια της εποχής και της δράσης του έργου.
Η Κάτια Δανδουλάκη, η μεγάλη Κυρία του ελληνικού Θεάτρου, είναι ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ. Κατορθώνει αβίαστα να πλάσει με αυθεντικότητα, φινέτσα, δραματική συνοχή, αλλά και συλλεκτικό σαρκασμό τον ρόλο της κυρίαρχης Αμάντας. Πετυχαίνει μια από τις πληρέστερες ερμηνείες της πλούσιας πορείας της ενώ ταυτόχρονα επιστρέφει στις θεατρικές της δόξες που δικαίως επικαλούμαστε! Σπουδαίο αποτύπωμα, ήδη καταγεγραμμένο στα θεατρικά χρονικά μας! Εύγε!!!
Η Λένα Παπαληγούρα, μετουσιώνεται στο ρόλο της Λώρα, φέρνει ολα τα υποκριτικά της θραύσματα επί σκηνής, ντύνεται τα τραύματά της και έχοντας φτιάξει με προσοχή στη λεπτομέρεια τη βιτρίνα της πάσχουσας κόρης, ζωντανεύει ίσως την πιο πειστική τραγική φιγούρα της ηρωίδας-σύμβολο στην επίκαιρη, τουλάχιστον, παραστασιογραφία μας! Εξαιρετική!!!
Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής στο ρόλο του Τομ, αλλά και του ίδιου του συγγραφέα μέσω του αφηγηματικού τρόπου, διαχειρίζεται μαγικά τα σκοτάδια του απαιτητικού ρόλου του αναδύεται και αποδεικνύεται θεατρικό διαμάντι! Ιδιαίτερος, συγκινητικός, απόλυτα σπαρακτικός μα και πολύ προσωπικός. Σα να είναι όντως ο Τομ! Θεωρώ πως κανένας άλλος δεν θα γίνει ξανά τόσο απόλυτα ίδιος όπως ο κ. Μπιμπής. Υποδειγματικός!!!
Ο Γιάννης Κουκουράκης στο ρόλο του Τζιμ, του μοναδικού ρεαλιστικού προσώπου από τα τέσσερα του έργου, είναι αποκαλυπτικός! Εντυπωσιακά προσηλωμένος, έχει σκηνική επίγνωση της προέλευσης του ρόλου του και στέκεται άψογα στο λόγο, στο ύφος, ακόμα και στην κίνηση της εποχής. Αλέγκρος, διαβασμένος, αέρινος, άμεσος. Μια πάρα πολύ καλή στιγμή του που θ' αποτελέσει με βεβαιότητα κοινή συμφωνία αναγνώρισης-ξεδίπλωσης του ταλέντου του, καθώς αδειάζει στη σκηνή μερικές από τις πολύ δυνατές υποκριτικές του ικανότητες.
Και οι τέσσερις ηθοποιοί αποδεικνύονται, το δίχως άλλο, αληθινοί πρωταγωνιστές. Μια ιστορική υποκριτική ισοπαλία, τόσο δυνατή που είναι αδύνατον να τους ξεχωρίσεις!
Εν κατακλείδι, ο Γυάλινος κόσμος στην δεύτερη διανομή του, ενισχύεται ακόμα περισσότερο, δείχνει ακαριαία ώριμο και αποτελεί δικαίως μία από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις του φετινού καλοκαιριού. Η μέγιστη κυρία Δανδουλάκη, αλλά και το λαμπρό μέλλον της σκηνής μας: Λένα Παπαληγούρα, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Γιαννης Κουκουράκης, συναντώνται εμπνευσμένα σε μια ακαταμάχητη σκηνική γοητεία, δένουν τους καλλιτεχνικούς κόσμους και αποτελούν μια κορυφαία υποκριτική αλυσίδα που τυλίγει το βλέμμα μας πάνω τους!!!!!!!!!!!!! Λάμπουν όλοι μαζί σαν πρωτότυπα αστέρια, σε μια πολύ σκοτεινή περίοδο για το θέατρο, επανεκκινούν τη σχέση μας μαζί του και μας πείθουν να μείνουμε στη θέση μας. Δύσκολο να γλιτώσεις τα μεγάλα λόγια, ακριβώς γιατί πρόκειται για μια μεγάλη παράσταση. Η καλύτερη που έχει γίνει τα τελευταία 10 χρόνια στο συγκεκριμένο έργο, σε όλα τα επίπεδα. Συνεχίστε αυτή την ιστορική παράσταση! Είναι μια εύθραυστη συνθήκη πραγματικότητας που μας αφορά! Είναι το κρακ των βασανισμένων πλασμάτων! Αν η υποχρέωση των συντελεστών είναι οι καλές παραστάσεις, τότε η υποχρέωση των κριτικών είναι να τις αναγνωρίζουν, να τις ξεχωρίζουν και να τις επαινούν!
Σας ευχαριστούμε!
Σας ευχαριστούμε!
ΜΑΡΙΟΣ ΛΕΒΕΝΤΗΣ
Θεατρολόγος, Κριτικός θεάτρου
Θεατρικός συγγραφέας, Ποιητής & Δοκιμιογράφος